Thursday, September 28, 2006

Hur har det gått för hummerfiskaren och hans hustru...?


Var det verkligen så här hela tiden förut...? Alltså..., jag har ju vant mig vid att vi delar på sysslorna hemma....
Ett ganska präktigt arbetsschema är oförenligt med 2 föräldrarmöten, 1 skolrådsmöte, utvecklingssamtal, vardagsmiddagar, kemiprov, matteläxor, engelskaläxor, fotbollskörningar, träningar, tomt kylskåp= storhandling. Milda matlida så stressande...hinner ju ingenting! Och så var det middagen för utbytesstudenter med familjer till helgen.... och naturligtvis studiedag för den yngsta i morgon...
En slags förklaring till mitt lata bloggande...
Men hur går det för grabbarna som fiskar hummer? Inte så bra, men det är överlag ursvårt att få upp dem just nu. Det sägs att vindarna måste vända, en frisk västanvind sätter fart på humrarna...inte ens den stora fina fiskebåten som brukar bistå fiskaffären & hunnebobor med nyfångade/kokta räkor (och eventuell ytterligare hummer om fångsten blivit klen) fick upp mer än en dryg handfull..kilopriset ca 1500 kronor i början av veckan.
Men Johan och Axel har fått upp 2 stora fina + ytterligare 1, som tyvärr hade synlig rom och måste återbördas till sitt rätta element..., dvs kastas tillbaka i havet....
Men det är 2 dagar kvar innnan jakten på havets svarta guld är slut för i år.
Middagarna har varit 10 minutersmiddagar hela veckan...här kommer en bra en, som jag bara kan slurpa i mig hur mycket som helst av (faktiskt populär hos barnen också).
I påse fryst grönkål fräses i Milda flytande margarin (det är det enda smakfria margarinet som finns, allt annat har ju en bismak, eller är det försök till smörsmak, som åtminstone inte jag gillar...!) Rör ner ca 2 msk vetemjöl, rör om och fyll på med vatten, kanske 1 liter. Smaksätt med ett par hönsbuljongtärningar eller fond, pressad citron, salt och vitpeppar. Ät med förlorade ägg eller kokta ägghalvor..och kanske en laxmacka om det råkar ligga ett par överblivna rökta eller gravade sådana i kylen (gör väl inte det kanske?). Den middagen ta ingen tid, men råvarorna måste finnas hemma! Jag inser det och det är väl bara halvnördar som jag som har grönskål som nödföda....

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hur har du fått kemi, engelska och matteläxor??
Ifall Anna har prob med nått kan hon maila mig, jag kollar mailen varje dag....
Calle

4:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Två st humrar och säkraste besökstid i helgen. Jo jag tackar jag. Smaklig måltid och tänk på vikten samtidigt som Ni skall ha det bra. Glöm inte att barnen också kanske älskar dessa havets läckerheter. gz Hur många fiskare va det sa Du.

1:29 PM  
Blogger Christina Leijonhufvud said...

Ja, ja ja....
En halv klo till S som värnar om djurens rättigheter...1 klo och en halv romp till den infödda 15-åringen som börjar uppskatta det. En klo och en hel romp till den yngsta, (som också gärna smuttar på vinet och kommenterar...men enligt henne själv tycker hon inte det är gott!) som alltid gillat skaldjur!
Kvar blev.. ganska mycket..synd att du inte var här?
En romp ligger på vänt. Först till kvarn...!

2:12 PM  

Post a Comment

<< Home