Thursday, March 29, 2007

Ny favorit bland svenska författare...


Alltså, Jan Fridegård, är nog en ny liten/stor favorit. Härligt personlig, drastisk, iakttagande och sympatisk.
Jag bara måste dela med mig av några rader ur en text som var tänkt att ingå i en undersökning om det folkliga bildningstillståndet i Sverige.
Detta är skrivet 1930.

"De frireligiösa här präglas av en viss efterblivenhet, de intressera sig icke för fackföreningsliv och äro i högre grad än andra egoister"

"Kan man vid deklarationen komma undan billigt, så anses det nog närmast som förtjänst även moraliskt"

"Sexualskämtet är vanligare bland de äldre än bland de yngre. Så även svordomarna. De mest senterade av dessa äro jävlaranamma, ta mig fan och den gamla uppmaningen dra åt helvitte"


"Spädbarnsvård vet man ingenting om, man skäöter barnen som man gjort förr. Lite strösocker i en trasa är en vanlig tröst då ungarna gapa"

Ett axplock av ironi eller...
I min familj tröstar vi minsannicke barnen med sockersöta lösningar.
Till grönkålssoppan igår bakade jag ett (2 faktiskt) riktigt gott valnötsbröd.
Rågsikt, vetemjöl, ett par burkar valnötter, rapsolja, jäst, vatten, salt...och så vet ni väl hur man får ihop en deg?!
Två bröd, ugnen 200 grader ca 25 minuter.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home