Wednesday, April 11, 2007

En kvinnlig arbetarförfattare...Moa


Idag fortsatte undervisningen kring proletärförfattarna, statarförfattarna, arbetarförfattarna..., ett par kvinnor stod på tur, Moa Martinsson och Maria Sandel.
Moa var gift med Harry och de levde ett mycket stormigt äktenskap med både otrohet (han), svartsjuka(hon) och det hela slutade som det brukar sluta också nuförtiden, med separation...
Moa, har jag fått lära mig idag, var en temperamentsfull kvinna!
På den sorten har jag koll.
Hon och Ivar-Lo rivaliserade bland annat hätskt om vem som var den meste och bäste arbetarförfattaren.
En som har uttryckt en hel del negativ kritik om Moa M är Lars Ulvenstam (som skrivit en avhandling om henne), ni vet han som avrundade sommarprogrammen fram till för ett par år sedan.
Men jag gillar hennes böcker; spontana, varma och innehållsrika. Kanske lite röriga, upprepande och stilistiskt lite tunna...tja inte alltför många på en gång.
För fjärde dagen i rad har jag ätit prinskorv endera till middag eller lunch (det blev nog 45 st över efter lördagens kalas). Idag blev det lunch. Till middag plockade jag fram en påse Findus "couscousmedgrönsakeroch linser". Serverad med sallad, chutney och några jordnötter på toppen så duger den gott. Den är god men alltför salt....blir så törstig.
Och de sista prinskorvarna åkte i tunnan. Nu får det vara bra!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home