Wednesday, November 07, 2007

Matbaren och MI-kurs




Var hemma ganska sent igår. MI-kursen var suverän!

Matbaren också. Det fanns hur mycket som helst att ta bilder på, kameran fanns i väskan men minneskortet blev kvar i datorn. Snodde med mig pappersmenyn för att komma ihåg vad vi åt.

Matbaren är alltså en av Mattias Dahlgrens restauranger på Grand hotel i Stockholm. Haussad i bland annat DI:s rankingsystem av restauranger. Snubben som serverade var jättenöjd över att rätterna inte innehöll "slafs" som potatis, pasta och ris, jag saknade det sannerligen, är MD GI-frälst månde?

Vi åt havsabborre, kammusslor, unggriskotlett, löksoppa, gåsleverterrin med mera. Alla rätter var lika stora och man bestämde efter hand vad man ville ha. Alltså, tanken är att du inte bestämmer om du ska ha både förrätt, varmrätt och efterrätt direkt, utan låter magen styra...helt klart finns det inte en rimlig chans att bli mätt på en rätt, knappt två...

Svägerskor och svärmor var jättenöjda med smaken på maten (de valde bättre än jag!). Mitt var gott men inte prisvärt. Svindyrt blev det (tack svärmor).

Maten var i alla fall väldigt vackert upplagd och miljön var lite kul, synd att jag inte hade möjlighet att fota...pinnstolarna vi satt i var som stora och höga spjälsängar.

Då jag kom upp på söndagkvällen bjöd Sven och Elisabeth på en suverän måltid, räkor, pasta i en god röra med paprika, vitlök, olja, oysterås och lite annat smått och gott.

Tack för mat och logi alla Brommalejon!

Kul var det också att besöka Ulf och familjenNacka!

Förresten, jag besökte också Marcus Samuelssons street food på centralen, kul idé och helt okey nudlar med jordnötter och kyckling (och friterad lök). Jag har ingen aning om vad det det blir för middag ikväll. Förmodligen fisk..
Tips! Gör förrätten som på matbaren...servera en skiva gåsleverterrin med tunna skivor av färska fikon på toppen, mycket vackert! och gott, tyckte Elisabeth.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home