Tuesday, December 05, 2006

Carlos Ruiz Zafon

Vindens skugga utspelar sig inte på ett sommarsoligt Mallorca (bilden = Deja) men väl i Barcelona i Spanien...
Och som jag skrev tidigare så är just den boken en dunkel, romantisk och uppslukande berättelse om Daniel 10 år som finner romanen Vindens skugga...boken är "filmlik" vilket säkert kan förklaras av att författaren faktiskt skriver filmmanus i Holywood. Väl utläst så kände jag faktiskt ett behov av ännu en välskriven berättelser. Valet föll då på litteraturnobelpristagarens Pamuks "Snö".
En vänlig, politiskt, mjuk och turkisk historia, som jag bara kommit halvvägs in i. Den har en god ton och den är lättläst, men du bör ge den tid. Det går inte att hasta igenom, då förlorar du kontakten ...Jag återkommer till den när jag läst klart.
Mattips i veckan: Apropå Spanien, tillaga en mustig paella med saffran, räkor, kyckling och grönsaker! Använd gärna rundkornigt ris typ risottoris när du gör paella!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home