Friday, April 20, 2007

Torsdagsjäkt och fredagslugn


Ibland hopar det sig i 10-poängaren. just nu gäller den svenske nobelpristagaren Eyvind Johnson (romanen om Ofof), Paul Austers New York trilogi, nobelpristagarna G. Garcia Marquez och J.M Coetzee...
Paul Auster har jag tragglat mig igenom förut, får nog tillstå att andra gången var lättare. Boken gav faktiskt avtryck. Men den är ganska hopplöst tråkig att läsa. Bättre efteråt..!
Har idag också lyckats avsluta en krönika och det vanliga veckoreportaget til HJ. Känns ju bra. Så tränade jag förstås i morse.
Igår åt vi en härligt olivtyngd torskgryta.
Mattipset:
Olivfisk, skivad potatis och krispig sallad
Fräs en gul lök coh 2 hackade vitlöksklyftor i olivolja. Häll över en burk körsbärstomater (som är så olidligt mycket fräschare än allting annat i tomatburksväg), en dutt vitt vin och fiskfond eller tärning. Ös ner rejält med basilika (jag använder den frysta). Låt allting puttra under lock 5-10 minuter. Lägg ner sockerärtor (också desa direkt från frysen), rejält med bitar av torskfilé och tillaga tills fiskenär vit och lagom fast, det tar kortare tid än du tror! Förgyll med både gröna och svarta oliver. Smaka av med salt och peppar. Till fisken serverade jag tunt skivad potatis som tillagats i ugn och en härlig sallad fylld med rivna morötter och champinjoner.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home