Monday, October 20, 2008

Söndagkväll= alla ska plocka upp på sina rum!


(Efter en lite cybertripp med Christina&Familjen är jag nu tillbaka på foodandhealth....
av anledningar jag inte tänker trötta er med...men här blir jag nu....)

Söndagkvällar är städkvällar...några har det lite stökigare än andra....
Måste bara dela med mig av lördagkvällens fisk;
Råvara; färsk torskrygg, hel utan skinn och ben (från Barents Hav).
Hacka tomater i olika färger och lägg i en skål, smaksätt med hackade svarta oliver, rejält med hackad basilika, olivolja (ganska rikligt), 1 pressad vitlök, salt och en aning svartpeppar. Låt stå en stund. Smula sönder 2-3 skivor dagsgammalt bröd (inte brunt fullkorn..snarare ett lantbröd) och lägg ner i röran. Rör om. Lägg fisken i en form. Salta nätt, häll över vitt vin (bara lite på botten 4-5 msk) och ungefär lika mycket fiskbuljong. Fördela tomathacket på toppen av fisken. Sätt in i ugn, tillaga med termometer, 60 grader = perfekt, ca 200 grader.
Jag serverade fisken med potatismos, rostade mandelspån på toppen....tunna, hastigt uppvärmda haricot verts och en härlig grönsallad (som knappt fick plats på tallriken)
Till förrätt hade vi humrar (som koktes på plats, till barnens förtjusning).
Äppelefterrätten återkommer jag till...
Kära vänner, kul att ha er här!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Var kan man köpa skylten!!
/L

7:05 AM  

Post a Comment

<< Home