Wednesday, November 12, 2008

Kummel och tomatsås med mandel - kolla tallriskmodellen!


Igår cyklade jag hem via Borgmans fisk. Hade inte en susning om vad vi skulle ha till middag (jo, fisk...).
Fick med mig en Kummel ut...
Googlade och hittade ett recept med en spännande "mandelsås". Receptet var "lamt" och utan smak men ack så gott det blev med ytterligare kryddor...
Kan varmt rekommendera denna rätt. Fisken var inte helt billig så ändra man lite här och där på tillbehören och får till det i en snyggare form osv...så är det en riktig bjudrätt.
Jag hade två rejäla filéer av kummel, säkert drygt 500 g styck. Dessa placerades i en smord form och smaksattes med droppar av citron, salt och lite vitpeppar. Några skvättar vitt vin i botten, 20-22 minuter 200 grader = perfekt fisk åtminstone för dessa "tjocka" filéer.
Såsen då...Jag hackade 1 stor gul lök och 2 vitlöksklyftor. Dessa frästes mjuka i olivolja. Tillsatte sedan 1 förpackning ICA s krossade tomater i tetra "I love Eco" (undrar vem som släpat hem dem...), en mycket koncentrerad och ganska syrlig tomatsmak uppstod. Problem...
Nåväl, fortsatte med att skålla och skala ca 50 g mandel, denna malde jag ner i såsen. Smaksatte sedan ytterligare med lite salt och citron. Nu hade jag världens tradigaste, syrligaste skittomatsås...
Började fixet...en rejäl nypa socker, minst 1-2 dl vatten, 2 buljongtärning typ "vitlök & persilja", basilika (från frysen), ytterligare salt och peppar...och såsen tog sig. Blev suveränt god!
Hällde såsen över fisken mot slutet av ugnstiden, egentligen onödigt?! Den kunde serverats separat...fisken såg så himla god ut som den var...
Tillbehören blev snabba, haricot och ärtor från Findus, morötter och några eländiga oliver från burk...och så färsk pasta.
Resten av kvällan ägnade jag bland annat åt att förhöra äldsta dottern på biokemin...minsann va' jag glömt...!
Jag undervisade ju i näringslära på sjuksköterskeutbildningen i både Lund och Helsingborg för inte så himla länge sedan...eller hur var det nu, 10...15 år sedan?! Oops, tiden går visst.
Placerade mig slutligen i fåtöljen med Anna Karenina, det var länge sedan sist...men lätt att ta upp tråden igen. Gud vad han har mycket att säga denne Tolstoy, försvann bort ca 100 sidor...
Börjar närma mig slutet av denna bitterljuva tegelsten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home