Monday, November 10, 2008

På Fredriksskans...

Tänk att Kalmar FF fick sitt SM-guld till slut! Heja, heja!
I helgen försökte jag repetera och framförallt testa den information jag fick på fotokursen i torsdag; bländare, tider, ja överhuvudtaget hur man kan använda olika manuella inställningar på kameran. Det är inte helt lätt...
Nu har jag i alla fall kommit så långt så att jag kan förstå det här med skärpedjupet, 2 olika bilder, samma förutsättningar men olika inställningar...mer och mindre blurr...
För sisådär några månader sedan bokades Jesus Christ Superstar på Malmöoperan in. Och igår var det dags. Förväntningarna var skyhöga, dels på Ola Salo dels för att "skivan" och "rockoperan" fortfarande sitter som berget med minnesbilder från förr.....jag tror den den hade någon form av urpremiär i Skandinavien/Sverige? samma dag som jag fyllde 10. Agneta Fältskog rollade Maria Magdalena
Men, men, lite besviken blev jag; inte på Ola Salo & ensamblen eller symfoniorkestern, inte heller på scen och kostym. Det var alltigenom proffsig!
Men det fungerade inte tillsammans, föreställning berörde bara "rysligt" mycket en gång...det var när man öppnade upp för symfoniorkestern (som satt bakom scen) och hela kören stämde upp i Hosanna..Heysanna, sanna sanna hey...ja ni vet?!
Jag trodde faktiskt inledningsvis att symfoniorkestern var bandad! men dom var där?! Sång och musik fick inte ihop det...Var det akustiken, mickarna, svensköversättningen?
Nåväl, det var alltigenom en trivsam afton och väl investerad tid.
Fars dag firades hemma av barnen med en härlig brunch; scones, hallonsmoothie, fruksallad, egenpressad fruktjucie, bacon, scrambled eggs, vita bönor i Tsås..., till kvällsmat blev det rester från lördagens paella.

Jag gjorde en förenklad men riktigt god variant...; räcker till 5-6 port
Fräs 2-3 hackade vitlöksklyftor och 1 stor gul lök i olivolja, tillsätt 1 paket saffran rör om, paeallaris, rör om och fyll på med buljong (höns/kycklingbuljong förslagsvis till just denna paella).Låt riset koka 20-25 minuter. När riset har 4-5 minuter kvar tillsätt sockerärtor, sugar snap peas eller ärtor, ganska rejält...Smaka av, mer kryddor? Salt, peppar, en aning paprikapulver?
Skala under tiden ca 0,5 kg räkor, skär 1 grillad kyckling i bitar och dela 2-3 chorizokorvar i skivor. Fräs chorizon. När riset är färdigt, blanda ner räkor och kyckling i chorizopannan. Värm hastigt och blanda det sedan med riset. Strö över rikligt med hackad persilja

I bokklubben bestämde vi oss i torsdags för att läsa bland annat "vampyrAyvide Lindqvistbok", "Låt den rätta komma in". Shit så spännande och absolut möjlig...sträckläste den i helgen!
Sov halvbra inatt...Vill gärna se filmen....
Trallallallala, ikväll är det kör!




0 Comments:

Post a Comment

<< Home