Friday, November 14, 2008

Morbror Bosses minne från skolköket


Jag äter fortfarande äppelkaka, har minst en back äpplen kvar...liggande i vinkällaren...
Denna äppelkaka tillhör favoriterna. Receptet kommer från mamma via hennes bror Bosse som lagade den i skolköket i början av 60-talet..
Har twistat till originalreceptet något....
Smält margarin. Blanda samman 1 del socker och 2 delar ströbröd. Riv mandelmassa.
Skala äpplena och tryck ut kärnhuset med en "kärnhusborttagare". Vänd äpplena i margarinet och rulla dem i ströbrödsblandningen. Sätt dem i en form. Fyll "kärnhushålet"med riven mandelmassa. Strö över ytterligare lite ströbrödsblandningen så där lite allmänt där det behövs. Häll över lite mer smält margarin. Sätt in i ugnen, 200 grader ca 20 minuter. Tiden varierar mycket, beroende på vilken typ av äpplen du har! Kolla med en sticka då och då, det ska inte bli mos men inte heller onödigt tuggmotstånd...så där lite lagom.
Dutta gärna ner en liten kvist rosmarin i varje äpple, det ser väl sött ut?!
Servera med vaniljsås eller en klick glass.
Hade jag inte bestämt med väninnan så hade jag aldrig kommit ut på promenaden i morse. det öste ner och blåste en del. Men vi knatade på, gick fel och var ute i drygt 90 minuter...Skönt!
I helgen ska jag gå och lyssna på Torgny Lindgren på Dunkers; han med "Ormens väg på hälleberget", Bat Seba, Hummelhonung, Pölsan och nu senaste Norrlands akvavit...
På söndag är det sista gången på Danskursen.....jippi säger Axel!
Och jag vet inte.., det är skitkul när vi väl är där och buggen och jiven är suveränt roligt...men tangon, slowfoxen, tjae...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home