Tuesday, April 24, 2007

Riga balzams - hade jag aldrig smakat förut!

I lördags var vi hos Fredrik och Lena... och som vanligt så bjöds vi på en suveränt god och välplanerad måltid.
Sparrisen med chevre satt som handen i handsken hos hela gänget. Jag som inte äter ost fick en egen variant, också jättegod. Tack snälla för att ni tar er tid att fixa extra, det är verkligen inte ett måste! Jag kan pilla åt sidan, (så länge ni inte bjuder på smörgåstårta......). Och just chevre kan jag faktiskt fördra en liten bit...
Som huvudrätt serverades råddjur från egen mark (inte trädgården). Det var oerhört smakrikt, mört och underbart. Tillbehör: Lingonsås, gräddsås, hasselbackspotatis, sockerärtor och sallad. Härligt.
Efterrätten blev spännande. Jordgubbar, glass och Riga black balzams.
Först gissade jag nog att det var någon form av balsamvinäger...(eftersom just balsamico glass var en av årets smaker vid den stora glassmässan i Italien tidigare i våras). Men usch så fel. Vid avsmakningen lyckades jag dock snabbt associera till min egen beskessans som jag tillverkade för ett par somrar sedan (som vi (jag?) drack alldeles för mycket av på Johans kräftskiva) och mycket riktigt, Riga balzams är örtsprit, rakt av, 36 örter fördelat i sprit, 46% i styrka? och en häftig smakkombination till glass!
Mattipset:
Koka din sparris någon/ra minuter. Lägg den i en form. Fördela chevre och pinjenötter, tillaga i ugn, tills osten smält.
Veckans nyhet:
Riga black balzams (som du lämpligen köper när du är i Riga och är du aldrig i Riga så frågar vi Fredrik som ofta åker dit, han vill nog väldigt gärna släpa...?!)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home