Thursday, October 11, 2007

Tomatkaos- vilken burk ska man välja?


En tomatsås med färska tomater som bas är utan tvivel det allra godaste!
Men till vardags använder jag såklart ofta burken. Svaret på vilken burk eller tetra pack som är bäst har inte jag. Det beror nog på 1000 omständigheter.
Det jag däremot tycker är att anrättningen ser mycket trevligare ut när jag använder körsbärstomater på burk....och jag är heller inte så förtjust i alla olika typer av passerade varianter med såser och smaker...
Så här blev middagen igår: (Tyvärr fick de små söta tomaterna utstå en allför het panna, alltför länge...)

Kycklingpanna: Skär kycklingfiléer i bitar, fräs i olivolja eller flytande milda, krydda på med massor av vitlök, salvia och basilika + salt och peppar. Slå över en burk körsbärstomater, en skvätt vin och en dos hönsbuljong (fond eller tärning). Låt puttra en kort stund. Kycklingen är färdig tidigare än du tror...ett par minuter innan jag stängde av plattan pyttsade jag i lite sockerärtor (direkt från frysen). Anrättningen serverade med klyftpotatis, glöm inte sesamfröna...

Nobelpriset i litteratur:
Doris Lessing. "Den femte sanningen" var en favorit i början av 80-talet, skriven på 60-talet, sedan dess har jag inte läst henne?!
Men bara det, ATT man har läst...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home