Thursday, October 04, 2007

Du har väl inte slängt skalen?


Nu ska Axel och jag flytta alla tunga grejer, så på måndag kan jag förhoppningsvis sitta (och jobba) i min nya fräscha lokal

Fondtips: Av hummerskal (och andra skaldjursskal också antar jag...) gör du härliga fonder och goda soppor.
Så här kan du göra: Krossa hummerskalen och lägg dem i en panna, sätt in i ugn på kanske 100 grader, så att de "torkar upp". Fräs sedan skalen i en panna (i rapsolja eller neutralt flytande milda margarin), häll på vatten (ca 1 liter till ett par humrar), en skvätt vitt vin, en halv gul lök skuren i klyftor, ett par skivade vitlöksklyftor, några vitpepparkorn och kanske en morot...jag du får tänka till vilka smaker du vill ha?! Låt puttra i en halvtimme, sila bort alla trasiga grönsaker och reducera koket ner till 3-4 dl.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home