Wednesday, March 19, 2008

Supergott vardagsbröd


Det var länge sedan jag bakade men i går satte jag händerna i en härligt kletig deg. Tyvärr började jag lite sent, brödet tar lite tid på sig...
Lägg 2 dl rågsikt, 2 dl solrosfrön, 1 dl vetekli, 1 dl krossade linfrön och 1,5 tsk salt i en bunke. Häll över 5 dl kokhett vatten och låt stå en timme sisådär. Rör ut 50 g jäst i 2 dl ljummet vatten och häll ner det i bunken tillsammans med ca 10 dl vetemjöl. Knåda på! Låt jäsa ca 1 timme. Forma brödet på bakbordet till en lång brödkaka. Jäs ytterligare 30 minuter. Pensla med ägg och strö rejält med sesamfrön på. Sätt in i ugnen och grädda i 250 grader knappt 15 minuter, sänk sedan värmen ner till 150 grader och grädda ytterligare 25 minuter. Bilden är inte den mest briljanta men låt inte det påverka dig...., baka brödet, det är verkligen ett suveränt gott vardgsbröd. Ikväll får det ackompanjera en linssoppa.
Och idag blev jag färdig hos min tandis...stygnen borta och tanden hel!
Och så hann jag med lunchgympan på friskis..härligt!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home