Tuesday, March 04, 2008

Laxpaj


I söndags gjorde jag en hyggligt god laxpaj. Helt vanlig pajdeg med grahamsmjöl som jag förbakade 10 minuter innan jag fördelade fyllningen; kallrökt lax skuren i mindre bitar, skuren sparris, förkokt, hackad tinad spenat (väl avrunnen) som jag blandade ner i äggstanningen; typ 3 ägg och 3 dl mjölk till en normalstor paj. Smaksatte med riven muskot, salt och citronpeppar. Och så rejält med pinjenötter på toppen. Sallad som tillbehör...
I helgen skulle jag också prova på att göra Fredriks goda recept på "nötflarn" (recept på bloggen i december) men det gick inte så bra...Fredrik, jag behöver gå nötflarnskurs!!!
Lena, du som läser här ibland, vad gjorde jag för fel? Flarnen vägrade stelna i plattlaggen..förmodligen måste jag dra ner lite på fettmängden?! I vilket fall som helst, jag fick ihop till 5-6 flarn, resten av satsen ligger i en burk i kylskåpet, den tänker jag lägga på ett gäng päron och göra typ toscapäron av. Det blir nog suveränt gott....

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja du, hade du haft problem med Office hade jag troligen haft svaret direkt men nu.....?
Fettet kan vara ett problem, vi brukar använda fast form av milda, det har alltid mamma gjort också, receptet kommer från henne från början (förstås). Vi får diskutera frågan ikväll så kallar vi till kurs inom kort! //Lena

2:59 AM  
Blogger Christina Leijonhufvud said...

Jag tänkte också att det kunde vara olika typer av fetter...men jag använde också fast Milda...kanske för mycket?
Smäle Fredrik fettet först och sedan i med resten eller?

5:37 AM  

Post a Comment

<< Home