Tuesday, February 26, 2008

Har någon ett bra recept på germknödel?

Igår stekte jag ett paket "tunt skivad fläskotlett", utan ben i en panna, kryddade på med lite salt och vitpeppar från kvarn.
Mamma försedde mig i höstas med en rejäl dos kantareller, dessa sparar jag gärna på, men tillsammans med fläskkött gör de sig ovanligt bra?! Så jag slog till på en dos, så här en ovanligt vanlig måndag kväll. Och så blev det brun sås, ni vet, vipsa ner lite vatten i fläsköttpannan, reda med vetemjöl och smaksätta med buljong och en gnutta kinesisk soja.
Och så kokt potatis. Och i frysen finns just nu mest haricot verts och gröna ärtor, så det fick det bli ikväll också + morötter och små tomater på kvist....
Vi åt ganska friskt...


Och så hade jag planerat att gå till biblan och lyssna på när Bengt Jangfeldt berättar om den ryske poeten Vladimir Majakovskij, på programmet stod också en och en halvtimmes yoga. Planerna grusades dock av ett fotbollsmöte, stillasittande.....ja,ja...vardagen går ju liksom före. Åtminstone om man precis varit på en veckas semester. Fast idag är det nog en rejäl joggingtur som gäller. Ett antal Apfelstrudlar och Germknödlar sitter lite klämda mellan byxlinnningen och revbenen. Men gud så gott det är. Hur tillverkar man en germknödel?


0 Comments:

Post a Comment

<< Home