Thursday, April 03, 2008

Ramslök och Koreana


Ramslöken är ganska sällsynt och letar man fakta så får man information om att den framförallt finns på Gotland och Öland... men i en av backarna, vid min mormors barndomsgård i Blekinge, finns det gott om Ramslök. Min moster tog mig dit. I år får de kämpa i snön.
Bladen är breda och platta, påminner om liljekonvaljeblad (men kan bli mycket högre). De doftar vitlök och kan användas som smaksättning i sallader, soppor och såser. Även löken kan användas. Jag vet att Karin Fransson på Hotel Borgholm/Öland ofta använder Ramslök...kanske finns det något bra recept på p1 Meny.
Ikväll lagar jag biff stroganoff och använder resterna av gårdagens fullkornsris som tilbehör.
Ska också testa att göra blåbärsscones med finrivet citronskal till mina bokklubbsvänner som kommer för att diskutera Zola och Lessing.
Åt lunch på Koreana i dag, bra pris inkl. kaffe och riktigt gott.
Bra på catering ska de också va...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home